Spolupracovat s Jardou Vondrákem jsme začali hned v několika rovinách a je to tak trochu symbolické, protože Café Jirásek vznikalo ve stejné době, jako pražírna Co-bean v Berouně.
Poprvé jsem o Vás, Jardo, slyšela na kurzu pro baristy u Petry Veselé, jako o dodavateli kávového příslušenství. Po dlouhém vybírání toho správného kávovaru pro Café Jirásek jsme nakonec zvolili, a dodnes toho nelitujeme, kávovar od Nuova Simonelli, italské značky, jejímž jste dlouholetým dovozcem.
No a jakmile byl náš kávovar na místě, mohli jsme začít testovat kávy. V té době jsme měli už několik favoritů, ale pak jste nám nasypal do mlýnku svůj Charisma blend a v podstatě bylo rozhodnuto, láska na první ochutnání!
Jardo, jak započala Vaše kávová historie a co Vás přivedlo k postavení vlastní pražírny?
Vzhledem k tomu, že moje babička pocházela z Terstu, byla dobrá káva součástí naší rodiny vždy. Distribucí a prodejem kávy a kávovarů se zabývám od roku 1999. V posledních letech stoupá poptávka po čerstvě pražené kávě, proto bylo založení pražírny správným krokem.
Jaký máte recept na správný výběr kávy a na které lokality se zaměřujete?
Velkou roli hraje skutečnost, že káva se sklízí v různých oblastech v různých obdobích. Vzhledem k tomu, že chceme nabízet kávu nejen čerstvě praženou, ale i čerstvě sklizenou, je naše nabídka ovlivněna kalendářem sklizní. Na skladě máme obvykle více než 30 různých druhů káv. Kávy vybíráme na základě informací, které o nich dostaneme, následně nakupujeme vzorky, které ochutnáváme prostřednictvím cuppingů a z vyhodnocených vzorků vždy vybereme několik káv, které nám vyhovují a chutnají, které následně nakoupíme.
V Café Jirásek jsme spolu pořádali několik cuppingů. Změnil se, za dobu Vašeho působení v kávové branži, podle Vás vkus českého zákazníka?
Neřekl bych, že se změnil vkus, zákazníci jsou však nyní čím dál více vzdělaní a v jednotlivých typech káv se mnohem lépe orientují. Proto si lépe dokážou představit, co od které kávy mohou očekávat.
Co potřebujete o zákazníkovi vědět, abyste mu doporučil „kávu na míru“?
Obecně bych zákazníky rozdělil na tradiční a moderní, tradiční zákazníci preferují vyvážené chuti, proto pro ně budou vhodnější kávové směsi, nebo vyvážené jednodruhové kávy. Moderní zákazníci preferují jednodruhové výběrové kávy a vyžadují zajímavé chuti, často se zaměřují i na alternativní způsoby přípravy kávy.
Jaké jsou současné kávové trendy? Změnila je karanténa a změní covid podle Vás také přistup lidí k pití kávy?
Velká část lidí, kteří jsou momentálně na home officech, nechodí tolik ven, řeší, jak si připravit dobrou kávu doma. Část z nich si pořizuje espresso kávovary, jiní experimentují s alternativními způsoby přípravy kávy jako jsou moka konvičky, french press a jiné. S tím přichází potřeba naučit se správným způsobům přípravy a umět si vybrat správnou kávu.
Co byste vzkázal našim zákazníkům?
Především aby přežili současnou situaci v dobré fyzické a psychické kondici. Věřím, že káva je jednou z těch drobných radostí, kterou si každý může dovolit i za současného stavu.
No a my děkujeme za rozhovor a přidáváme jako perličku audio-reportáž z pražírny, která voní kávou....
Autor: Lucie Jirásková